Kennisbank

Zoeken in de kennisbank

  • Ankeren oefening

    Doel: leren hoe een hulpbron anker wordt gelegd De ervaring oproepen Coach geeft het subject de instructie de hulpbron op te roepen (geassocieerd). Bijvoorbeeld: zelfvertrouwen, innerlijke kracht, ontspanning etc. Coach observeert de non-verbale reactie. Het anker koppelen aan de ervaring …

  • Backtracken/Terugsporen oefening

    Doel:  Het kunnen toepassen van backtracken. Tijd:   Per persoon 10 minuten. In drietallen Het subject vertelt een korte ervaring. De coach luistert en geeft zo nauwkeurig mogelijk weer wat het subject heeft verteld. De meta luistert mee en ondersteunt …

  • Driestapsdissociatie – oefening

    Doel:   Ervaren dat overweldigende ervaringen hanteerbaar kunnen worden gemaakt. Tijd:     Per persoon 30 minuten. Aantal:  Drie personen – drie stoelen voor het subject. De meta kalibreert en noteert de verschillende non-verbale aspecten zeer nauwkeurig. Het subject neemt een situatie …

  • Fast fobia – oefening

    Het Fast fobia model is uitstekend in te zetten bij angsten en fobieën. Het werkt op basis van een sterke dissociatie. We noemen dit ook wel de meta metapositie of de dubbele metapositie. Het werkt als volgt: Iemand vindt bijvoorbeeld …

  • Fysiologie van uitmuntendheid te bereiken – oefening

    Doel:        Het creëren van meer mogelijkheden Tijd:         Per persoon een half uur   Het subject neemt twee of drie ervaringen met één of meerdere personen, in een beroepsmatige situatie, waarin hij zichzelf ervaarde als onvermogend. Het subject stapt in …

  • Herkennen van HALTO oefening

    Tijd:   Per persoon 10 minuten In drietallen Het subject vertelt gedurende 4 minuten een grappige ervaring. De coach maakt rapport en stelt vragen. Daarbij houdt hij zoveel mogelijk de HALTO in de gaten. Let vooral op de manier waarop het …

  • Rapport oefening

    Doel: Het herkennen van het effect van rapport. Tijd:   Per gesprek 15 minuten. In drietallen Coach en subject gaan met elkaar in gesprek. Subject kiest een onderwerp waar hij of zij emotioneel bij betrokken is. Coach vestigt rapport (via …

  • Spatial reframing

    Wanneer er sprake is van een conflict tussen twee (of meerdere) delen kan de “visual squash” delen bij elkaar brengen en de mogelijkheid bieden tot congruentie tussen delen. Identificeer de bij een conflict betrokken delen (bijvoorbeeld deel X en deel Y). …

  • Stapelanker oefening

    Stapelankeren: techniek om een geankerde respons te versterken door het verbinden van diverse gemoedstoestanden aan hetzelfde anker. Zo stapel je hulpbronnen. Je gebruikt slechts één anker. Voordat je het proces start, check je – zoals altijd – eerst de ecologie. …

  • Trauma – fobie oefening

    Let vooral op je rapport en je taalgebruik. Maak een duidelijk onderscheid tussen daar/toen, ginds/van je af en hier/nu. Subject denkt aan het trauma en de coach kalibreert. Coach zorgt voor rapport met het subject. Zorgt voor een sterk gevoel …

Pagina 1 van 212